Τρίτη 18 Απριλίου 2017

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΕΛΣΑ ΜΑΓΓΑΝΑΡΗ




Πείτε μας λίγα λόγια για το καινούργιο σας βιβλίο και για τους ήρωές του. Υπήρξε κάποιος που σας δυσκόλεψε; Οι κεντρικές ηρωίδες είναι τρεις, έχετε μοιραστεί μαζί τους κάποια στοιχεία του χαρακτήρα σας;
Η πρώτη απάντηση που μου έρχεται στο μυαλό, είναι πως πρόκειται για ένα μυθιστόρημα.  Είναι όμως έτσι; Πρόκειται για ένα βιβλίο που έχει δανειστεί καταστάσεις, στιγμές, ήρωες και φράσεις της πραγματικής ζωής, συνθέτοντας το πιο πραγματικό παραμύθι. Τίποτα δεν είναι αλήθεια, μα και κανένα ψέμα.  Πραγματεύεται την απόλυτη αγάπη και την αγωνία των ανθρώπων να την γνωρίσουν, ανεξαρτήτως φύλου, μα με το ίδιο πάντα θύμα.  Οι ήρωες του, έχουν ανασυρθεί από ένα χρονοντούλαπο που δεν κλείνει ποτέ.  Έχουν πάθη, αδυναμίες, όνειρα και την ίδια πάντα προσδοκία. Να αγαπηθούν μέχρις εσχάτων. Υπάρχουν στοιχεία του χαρακτήρα μου και στις τρεις ιστορίες, έτσι το πλέξιμο των μορφών τους ήταν πιο εύκολο, οικείο. Κυρίως όμως, της τρίτης ηρωίδας, της Εύας.  Της έδωσα ένα όνομα, ένοχο. Σύμφωνα με την θρησκευτική ιστορία, από εκείνην άρχισαν όλα. Σύμφωνα με την δική μου, σε αυτήν, τελειώνουν όλα….


Πως νιώθετε που πήρε έντυπη μορφή;
Την πρώτη φορά που το κράτησα στα χέρια μου, έντυπο πια, πλημμύρισα από συναισθήματα.  Κάποια από αυτά, πρωτόγνωρα.  Μια διαφορετική συγκίνηση που δεν με άγγιζε απλώς, με οριοθετούσε.   Ένιωσα ότι πέρασα τρόπον τινά, στην αθανασία….


Σε ποια ηλικία ξεκίνησε η σχέση σας με τη συγγραφή; Ήταν μια απόφαση στιγμής ή όνειρο ζωής;
Δεν είμαι από τους ανθρώπους που ζουν μέσα από λέξεις, όχι τουλάχιστον μέχρι τώρα.  Δειλές προσπάθειες, σε μικρά ή μεγάλα χαρτιά, υπήρχαν.  Με σταματούσε όμως ο ρεαλισμός των πραγμάτων, η ζωή μου που έτρεχε με ταχύτατους ρυθμούς, πολλές φορές όχι ευχάριστους.  Φίλοι με προέτρεψαν να το κάνω και κυρίως οι παλιοί μου συνάδελφοι.  Γνώριζαν εκ των πραγμάτων καλά τον γραπτό μου λόγο και την φαντασία που ελάχιστα κατ εμέ διαθέτω.  Ήταν λοιπόν ένα κρυφό όνειρο ζωής, που πήρε σάρκα και οστά σε μια τόσο δα στιγμή.


Πόσο καιρό σας πήρε για να το ολοκληρώσετε; Ο τίτλος του κάπως διαφορετικός από τους συνηθισμένους πως καταλήξατε σε αυτόν;
 Μου πήρε ενάμιση χρόνο για να το ολοκληρώσω λόγω διαφόρων δυσκολιών στην προσωπική μου ζωή. Όσο για τον τίτλο, ήρθε στο μυαλό μου, σε μια στιγμή που περπατούσα μόνη μου, παρέα πάντα με αναμνήσεις.  Ήταν ο πρώτος και στην καρδιά μου, ιδανικός. Δεν θα μπορούσα να φανταστώ κάποιον άλλον για το έργο μου. Επίσης δεν είμαι ιδιαιτέρως φυσιολογική, όπως συνηθίζεται να λέγεται.  Το σύνηθες και το προφανές, είναι υπέρμαχοι των άλλων, όχι της δικής μου στάσης ζωής.


Τι σας έδωσε το έναυσμα για να ξεκινήσετε την συγκεκριμένη ιστορία;
Όσο για το έναυσμα….. αυτό μου το έδωσε η τελευταία πράξη του βιβλίου.  Χωρίς να ξέρω το γιατί –δεν υπάρχουν σε όλα τα πράγματα απαντήσεις- ήρθε στο μυαλό μου σαν ανάμνηση, σαν όνειρο, σαν επιθυμία.  Ίσως κάποια στιγμή να μπορέσω να δώσω απαντήσεις στον εαυτό μου, ίσως και όχι.  Όλα αυτά όμως σταδιακά, οδήγησαν σε μια προσωπική βεβαιότητα.  Ότι δεν μπορεί να είναι αλλιώς….


Οι ιστορίες στο βιβλίο είναι τρεις. Ποια ιστορία είναι η αγαπημένη σας και γιατί; Ποιον ήρωα ξεχωρίζετε, ποια ηρωίδα και γιατί;
Η αγαπημένη μου ιστορία είναι αυτή της Μαρίνας.  Είναι όλα όσα δεν είμαι και όσα θα ήθελα να είμαι.  Η αγαπημένη όμως ηρωίδα είναι η Ιοκάστη.  Η ευαισθησία, η αθωότητά της και ο τρόπος που δεν χειρίζεται τις καταστάσεις, την καθιστούν ιδιαίτερη στην καρδιά μου.  Όσο για ήρωες, αναμφισβήτητα ο Αλέξανδρος!  Μην με ρωτάτε γιατί, θα σας δώσω μια μοναδική και απλή απάντηση….Και ποιος δεν θα τον λάτρευε. Δεν θα πω περισσότερα γιατί θα φανερώσω στοιχεία του βιβλίου και δεν θα ήθελα.  Είναι όμως ένας καθημερινός άνθρωπος, μα ένας πολύ ξεχωριστός άνδρας.


Ποιο στοιχείο σε ένα βιβλίο σας γοητεύει και σας κρατά αιχμάλωτη; Πείτε μας ένα βιβλίο που αγαπάτε και δεν μπορείτε να το αποχωρίστε ποτέ. 

Δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία σε ένα βιβλίο που με κρατάν δέσμιό τους, ούτε συνταγή αποπλάνησης.  Αρκεί να με αγγίξουν, να με ταξιδέψουν έστω για λίγο από την ανιαρή πραγματικότητα.  Οι ανάγκες του καθενός μας ποικίλουν, ανάλογα με τα βιώματά του.  Ξεχωρίζω απλώς την ιστορία της Τζέην Εϋρ της Σαρλότ Μπροντέ.  Δεν την βαριέμαι ποτέ, δεν πλήττω ακόμα και στο άκουσμα του ονόματός της.  Είμαι λάτρης της κλασικής λογοτεχνίας.  Ο σχεδόν ποιητικός τους λόγος, η απλοϊκή αλλά δυσεύρετη μορφή της αγάπης, η αθωότητα των συναισθημάτων, στοιχεία του πιο δυνατού έρωτα, με γοητεύουν.


Τι πιστεύετε ότι πρέπει να έχει ένα βιβλίο για να αγαπηθεί από το κοινό;

Θα μπορούσα να απαντήσω απόλυτα, τι πρέπει να έχουν ας πούμε τα γεμιστά για να είναι πετυχημένα! Όχι όμως ένα βιβλίο. Την ικανότητα απλώς να εντρυφήσει στις ψυχές των αναγνωστών, να μείνει στην μνήμη και μετά το γύρισμα της τελευταίας σελίδας.


Ποιο απόφθεγμα σας αντιπροσωπεύει;
Δεν θα αναφέρω απόφθεγμα, αλλά τον στίχο από το αγαπημένο μου ποιήμα. ‘Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος, αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια που φεύγει’.  Έχω χάσει πολλούς ανθρώπους στην ζωή μου, μέρη, καταστάσεις.  Ακόμα και ο χρόνος που έφυγε στο χθες, είναι χαμένος.  Το αντίο όμως είναι πάντα στολισμένο με αξιοπρέπεια.  Το νεύμα του αποχαιρετισμού και το ελαφρύ μειδίασμα στα χείλη, έστω και αν βρέχεται από ένα δάκρυ, είναι στολισμένα περήφανα.


Κλείνοντας πείτε μας λίγα λόγια για την Έλσα. Ποια είναι η καθημερινότητά της; Πιστεύει στο Happy end; Τι θεωρεί απόλυτη ευτυχία;
Η πιο δύσκολη ερώτηση… Να μιλήσω για μένα.  Είμαι τόσο απλή όσο και σύνθετη.  Τόσο χαρούμενη όσο και θλιμμένη.  Τόσο δοτική που γεμίζω από την παραλαβή καταστάσεων.  Η καθημερινότητά μου, ρυθμίζεται από την μοίρα.  Ξυπνάω και κοιμάμαι όπως όλοι.  Το ενδιάμεσο της όμως, ορίζεται από πρωταγωνιστές και κομπάρσους της ζωής μου.  Δεν πιστεύω στο λεγόμενο Happy End γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει.  Ακόμα και αυτό είναι μια στιγμή που σταματάει τον χρόνο για να μην μας αποκαλυφθεί το μέλλον.  Απόλυτη αγάπη είναι η πεμπτουσία της ζωής.  Να μην έχεις όρια, ούτε εγωισμό.  Το εγώ να περιέχει στην ίδια ποσότητα, το εσύ.  Να μην δίνεις στις πράξεις σου για τον άλλον, την έννοια της θυσίας.  Το σίγουρο είναι πως αν δεν την είχα ζήσει, δεν θα μπορούσα να την καταγράψω...


Σας ευχαριστούμε θερμά για τις όμορφες απαντήσεις σας! Να είναι καλοτάξιδο!

Το πρώτο βιβλίο της κυρίας Μαγγανάρη που μόλις κυκλοφόρησε από εκδόσεις Maradel:
Η άποψη μας για το βιβλίο εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου