Κυριακή 2 Ιουλίου 2017

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΜΗΝΑ: ΓΙΩΤΑ ΦΩΤΟΥ

Για αυτό τον μήνα έχουμε συνέντευξη από μία αγαπημένη και πολυγραφότατη συγγραφέα που την αγαπήσαμε μέσα από τα βιβλία της!


Πείτε μας λίγα λόγια για το καινούργιο σας βιβλίο με τίτλο "Στης καρυδιάς τον ίσκιο" και για τους ήρωές του. Υπήρξε κάποιος που σας δυσκόλεψε; Κάποιος που αγαπήσατε περισσότερο ή λιγότερο;
Είναι μια κοινωνική ιστορία τοποθετημένη στο πρώτο μισό του προηγούμενου αιώνα στην ορεινή Ευρυτανία και στη συνέχεια στο Τορόντο του Καναδά. Μέσα από τη ζωή και τον δύσκολο έρωτα του Δημοσθένη και της Θάλειας κι επίσης τη ζωή των οικογενειών τους, περνά η νοοτροπία και τα πολιτικά και ιστορικά γεγονότα της εποχής. Τους αγάπησα όλους τους ήρωες και δικαιολόγησα τις πράξεις τους. Με δυσκόλεψε περισσότερο ο Δημοσθένης. Στο πρόσωπό του είδα τις δυσκολίες και τον τρόπο ζωής των μεταναστών εκείνης της εποχής.


Πώς νιώθετε κάθε φορά που ξεκινάτε τη συγγραφή ενός βιβλίου; Γνωρίζετε σίγουρα  την αρχή. Τι γίνεται όμως με την κατάληξή της; Είναι γνωστή  για  εσάς γιατί ακολουθείτε μια καθορισμένη πορεία και μένετε σταθερή στην αρχική σας ιδέα; Ή αυτή η πορεία μπορεί ανά πάσα στιγμή να αλλάξει;
Ο κάθε συγγραφέας έχει προφανώς το δικό του τρόπο να γράφει. Εγώ στηρίζομαι περισσότερο στην οργάνωση και τη λογική και λιγότερο στο ένστικτο. Όταν πρόκειται να αρχίσω μια ιστορία νιώθω ενθουσιασμένη και παράλληλα υπεύθυνη. Φεύγω για μήνες από την πραγματικότητα, δυσκολεύομαι να παρακολουθήσω όσα συμβαίνουν γύρω μου, είμαι σε έναν άλλον κόσμο –αυτόν της ιστορίας- κι αυτό έχει αντίκτυπο σ’ όσους βρίσκονται γύρω μου. Γράφω όταν έχω σχεδόν ολοκληρωμένη την ιστορία στο μυαλό μου κι έχω ήδη κάνει την πραγματολογική έρευνα. Λίγα αλλάζω στην πορεία.


Τι είναι για εσάς η συγγραφή; Ξέρουμε ότι μπήκατε στο χώρο του βιβλίου με την παιδική λογοτεχνία, εδώ και αρκετά χρόνια όμως ασχολείστε με μεγάλη επιτυχία και με τη λογοτεχνία ενηλίκων. Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι το κομμάτι της μετάβασης από το ένα μέρος της λογοτεχνίας στο άλλο.
Η συγγραφή είναι κυρίως ενδοσκόπηση. Γράφοντας προσπαθώ να καταλάβω καλύτερα τον εαυτό μου κι όσα συμβαίνουν γύρω μου. Για μένα η λογοτεχνία είναι μια. Ένα καλό παιδικό βιβλίο διαβάζεται κι από ενήλικες. Δε δυσκολεύομαι να κάνω τη μετάβαση. Απλά βάζω τον εαυτό μου στη θέση του αναγνώστη στον οποίο κυρίως απευθύνομαι.  Υποδύομαι ρόλους, πότε παιδιών, πότε ενηλίκων.


Όταν ξεκινάτε τη συγγραφή απομονώνεστε; Ποιες ώρες συνήθως δουλεύετε; Υπάρχουν άτομα που διαβάζουν τις ιστορίες σας πριν δούνε το φως της έκδοσης; Και αν υπάρχουν, δέχεστε παρεμβάσεις από αυτά;
Θα ήθελα κάποιες φορές να έχω τη δυνατότητα να απομονωθώ – φαντάζομαι ότι θα ήταν η διαδικασία πιο εύκολη-, αλλά δεν έχω πάντα αυτή την πολυτέλεια. Μπορώ να γράφω ακόμα κι όταν δίπλα μου οι άλλοι συζητούν. Έχω μάθει να απομονώνομαι παρουσία άλλων.  Γράφω κυρίως τις πρώτες πρωινές ώρες όταν στο σπίτι επικρατεί ησυχία. Τις ιστορίες τις διαβάζει μόνο η αδερφή μου. Είναι σκληρός κριτής και έχει λογοτεχνική παιδεία. Πολλές φορές οι παρατηρήσεις της με έχουν βοηθήσει αλλά δε δέχομαι πάντα όσα μου προτείνει. Επιμένω στην άποψή μου.


Τι σας έδωσε το έναυσμα για να ξεκινήσετε την συγκεκριμένη ιστορία; Πόσο καιρό σας πήρε για να την ολοκληρώσετε; Ποιο πιστεύετε ότι είναι το δυσκολότερο κομμάτι της συγγραφής;
Το έναυσμα το πήρα από όσα συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας. Πήγα πίσω θέλοντας να πω ότι η Ελλάδα γνώρισε και πιο δύσκολες καταστάσεις, βρέθηκε πολλές φορές με ίσκιο βαρύ. Αυτή ήταν η αρχική  σκέψη που με οδήγησε στη μετανάστευση και σε μια ιστορία αγάπης επίσης με ίσκιο βαρύ. Μου πήρε δυόμισι χρόνια να ολοκληρώσω την ιστορία. Το δυσκολότερο για μένα είναι η πραγματολογική έρευνα. Ψάχνω πολύ, διαβάζω πολύ, μόνο και μόνο για να μπω στο κλίμα. Ενδέχεται να μη χρησιμοποιήσω τίποτα από όλα  όσα βρίσκω αλλά θεωρώ την έρευνα απαραίτητη για να προχωρήσω. Με το συγκεκριμένο βιβλίο πέρα από τις λεπτομέρειες των ιστορικών και πολιτικών γεγονότων της εποχής έμαθα και πως παίζεται το πόκερ. Ασχολήθηκα μέρες με αυτό. Είδα ταινίες, επεξηγηματικά βίντεο, συμμετείχα σε ηλεκτρονικά παιχνίδια. Νομίζω πως είμαι έτοιμη για τα καζίνο.


Ποιον ήρωα και ποια ηρωίδα ξεχωρίζετε από όλες τις ιστορίες σας και γιατί;
Τη Μερόπη από «Το Δάκρυ του κρίνου» για τον πόνο που έζησα μαζί της και το Θανασούλα από «Τα βιολιά της χαράδρας» που μου έδωσε στηρίγματα για να προχωρήσω στην προσωπική μου ζωή.


Ποιο στοιχείο σε ένα βιβλίο σας γοητεύει και σας κρατά αιχμάλωτη; Πείτε μας ένα βιβλίο που αγαπήσατε και δεν μπορείτε να το αποχωριστείτε ποτέ.
Η δεμένη, έντονη πλοκή, χωρίς περιττές φλυαρίες και άσχετες περιγραφές.
Θα σας εκπλήξω αλλά το βιβλίο που δεν έφυγε ποτέ από δίπλα μου είναι παιδικό, «Οι πειρατές της καμινάδας» του Τριβιζά. Με κάνει να πηγαίνω πίσω στα παιδικά μου χρόνια, να βρίσκω χαρές ξεχασμένες που τις έχω ανάγκη, να διασκεδάζω, να χαλαρώνω.


Ποιο απόφθεγμα σας αντιπροσωπεύει απόλυτα;
Η φράση: «Μπορώ και θα τα καταφέρω».


Προτιμάτε την ξένη λογοτεχνία ή την ελληνική; Υπάρχει κάποιο βιβλίο που θα θέλατε να είστε εσείς η δημιουργός του;
Διαβάζω βιβλία Ελλήνων και ξένων συγγραφέων και είναι πολλά αυτά που θαύμασα. Όμως δε θέλησα ποτέ να έχω γράψει ένα από αυτά, δε θα μπορούσα, είμαι ένας άλλος άνθρωπος με διαφορετική σκέψη και τρόπο γραφής.


Κλείνοντας, πείτε μας λίγα λόγια για τη Γιώτα! Ποιά είναι η καθημερινότητά της; Πιστεύει στην αληθινή φιλία; Τι θεωρεί απόλυτη ευτυχία; Και τι θα ήθελε να ευχηθεί στους αναγνώστες της;
Είμαι ένας συνηθισμένος άνθρωπος με μεγάλη οικογένεια, πολλές υποχρεώσεις, έντονη κοινωνική ζωή. Η καθημερινότητά μου είναι χρονικά προγραμματισμένη αφού είμαι αναγκασμένη να ανταπεξέρχομαι σε πολλούς ρόλους. Δεν είμαι μόνο συγγραφέας.
 Η αληθινή φιλία υπάρχει σε λίγα επιλεγμένα άτομα που έχουν δοκιμαστεί σε καλές και κακές στιγμές. Ευτυχία θεωρώ τα χαμόγελα στα πρόσωπα των ατόμων που αγαπώ κι εκείνο που έχω να ευχηθώ στους αναγνώστες είναι να κοιτάζουν πάντα εμπρός με αισιόδοξο βλέμμα. 

Σας ευχαριστούμε πολύ για τις όμορφες απαντήσεις σας! Ευχόμαστε να είναι καλοτάξιδο το νέο βιβλίο σας!

Το νέο βιβλίο της κυρίας Φώτου με τίτλο "Στης καρυδιάς τον ίσκιο" κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός και μπορείτε να το βρείτε εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου