Δευτέρα 25 Ιουνίου 2018

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΜΙΧΑΛΗΣ Ε. ΜΕΣΟΧΩΡΙΤΗΣ

Το πρώτο σας βιβλίο με τίτλο "Τα τρία ημερολόγια" κυκλοφόρησε τον Μάιο από τις εκδόσεις Πνοή. Ποια ήταν τα συναισθήματα σας όταν είδατε το πρώτο έργο σας έντυπο; Θέλετε να μας πείτε λίγα λόγια για την πλοκή και τους ήρωες του;

Η αλήθεια είναι πως, αν και το καρτερούσα καιρό και το περίμενα με μεγάλη ανυπομονησία, μόλις το έπιασα στα χέρια μου ένιωσα μία έντονη συγκίνηση, αλλά και υπερηφάνεια. Είναι δύσκολο να περιγράψω τα συναισθήματα που με πλημμύρισαν μόλις το αντίκρισα για πρώτη φορά σε έντυπη μορφή. Σίγουρα πάντως ήταν μία μοναδική στιγμή για μένα και ένας ακόμη σημαντικός λόγος για να συνεχίσω να γράφω με την ίδια ένταση και το ίδιο πάθος.
Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, δε θα ήθελα να αναφέρω κάτι περαιτέρω σε σχέση με την πλοκή του βιβλίου, εξαιτίας της φύσης του, παρά να αρκεστώ στο οπισθόφυλλό του.
Θα ήθελα, ωστόσο, να αναφέρω δύο σημαντικά στοιχεία γι’ αυτό. Το πρώτο είναι πως στο συγκεκριμένο βιβλίο υπάρχει η χρήση της τεχνικής της ιστορίας μέσα στην ιστορία. Το δεύτερο έχει να κάνει με τους ήρωες του βιβλίου. Στην πραγματικότητα στο μυθιστόρημά μου δεν υπάρχει ένας κύριος πρωταγωνιστής, ένας κύριος ήρωας, αλλά περισσότεροι.


Για ποιο λόγο επιλέξατε το εξωτερικό για τη διαδραμάτιση του έργου σας;

Από τη στιγμή που δημιούργησα το σκελετό του βιβλίου, γνώριζα πως το έργο μου έπρεπε να διαδραματίζεται κατά κύριο λόγο στο εξωτερικό, και κυρίως στην Αγγλία.
Σε αυτήν την απόφαση, έπαιξε καταλυτικό ρόλο ένα σημαντικό στοιχείο που υπάρχει στο βιβλίο μου και πιο συγκεκριμένα στην περιβόητη επιγραφή Σάγκμπορο, η οποία εμφανίζεται σ’ ένα γλυπτό που βρίσκεται στην Βόρεια Αγγλία και την οποία καλείται να αποκρυπτογραφήσει ένας από τους ήρωες του βιβλίου. Η εν λόγω επιγραφή, όπως φυσικά και το γλυπτό, είναι πραγματική και η επίλυσή της παραμένει ακόμα και σήμερα ένα από τα δέκα μεγαλύτερα άλυτα μυστήρια. Η αποκρυπτογράφησή της, λοιπόν, μέσα στις σελίδες του βιβλίου μου θεωρώ πως είναι ένα αρκετά σημαντικό συγγραφικό επίτευγμα για μένα. Φυσικά, οφείλω να υπενθυμίσω πως πρόκειται για μυθοπλασία.
Τέλος, κάτι που επίσης έπαιξε σημαντικό ρόλο στην απόφασή μου αυτή είναι το γεγονός πως τα τελευταία χρόνια ζω μόνιμα στο εξωτερικό και πιο συγκεκριμένα στο Λονδίνο και αυτό με επηρέασε αρκετά, αλλά ταυτόχρονα μου έδωσε τη δυνατότητα να γνωρίζω αρκετά καλά την κατάσταση που επικρατεί στο εξωτερικό.


Για ποιο λόγο επιλέξατε την Αρκαδία σαν  ελληνικό προορισμό;

Αυτό είναι ένα σημείο το οποίο δεν υπήρχε στον αρχικό σκελετό του βιβλίου. Ήθελα οπωσδήποτε να υπάρξει αναφορά και να διαδραματιστούν κάποιες σημαντικές σκηνές του βιβλίου σε ελληνικό έδαφος.
Στην επιλογή, ωστόσο, της Αρκαδίας με οδήγησε η ίδια η πλοκή και η ιστορία του βιβλίου. Και αυτό διότι στο γλυπτό στο οποίο αναφέρθηκα προηγουμένως και το οποίο φέρει την εν λόγω επιγραφή, υπάρχει πιστή αναπαράσταση ενός πίνακα του ζωγράφου Νικολά Πουσέν, ο οποίος έχει τον τίτλο «Οι βοσκοί της Αρκαδίας». Μου δόθηκε έτσι απλόχερα η ευκαιρία να συνδέσω το συγκεκριμένο ελληνικό μέρος με τη Βόρεια Ελλάδα και το εν λόγω γλυπτό. Μία ευκαιρία την οποία δεν άφησα να πάει χαμένη.



Υπήρξε κάποιος ήρωας που του είχατε «αδυναμία»; Κάποιος που σας δυσκόλεψε;

Η αλήθεια είναι πως πάντοτε προσπαθώ, όσο κάτι τέτοιο μπορεί τελικώς να είναι εφικτό, να κρατάω κάποιες αποστάσεις από τους ήρωές μου. Αυτό θεωρώ πως, αν και ξεκίνησε να συμβαίνει ασυναίσθητα, μου δίνει τη δυνατότητα να εναλλάσσω την πλοκή και την κατάσταση του εκάστοτε χαρακτήρα όπως εγώ επιθυμώ, ή όπως μου επιβάλλει η πλοκή, χωρίς να επηρεάζομαι συναισθηματικά.
Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, δε θα έλεγα πως με δυσκόλεψε κάποιος ήρωας, αν και η αλήθεια είναι πως έπρεπε να μελετήσω αρκετά και για τη δημιουργία τόσο των χαρακτήρων όσο και της πλοκής του βιβλίου γενικότερα. 


Τελικά τα ημερολόγια ήταν τρία;

Θεωρώ πως θα είναι πολύ δύσκολο να απαντήσω σε αυτήν την ερώτηση χωρίς να προβώ σε κάποια αποκάλυψη, δυσαρεστώντας έτσι όσους επιθυμούν να το διαβάσουν.
Αν τα σκεφτούμε απλώς ως αντικείμενα πάντως, θα μπορούσα να απαντήσω πως ναι. Υπήρχαν τρία ημερολόγια. Δε συνυπήρξαν και τα τρία μαζί χρονολογικά, αλλά υπήρξαν συνολικά τρία.
Όσον αφορά τώρα το περιεχόμενό τους, θα πρέπει να διαβάσει κανείς το βιβλίο μου μέχρι τέλους προκειμένου να λάβει αυτήν την απάντηση.


Επηρεαστήκατε από ανάλογα βιβλία τύπου Κώδικας Ντα Βίντσι;

Θα ήθελα να απαντήσω πως όχι. Είναι πάντως αρκετά πιθανό να υπάρχουν κάποιες επιρροές καθώς έχω διαβάσει πολλά βιβλία μυστηρίου, και εξακολουθώ να διαβάζω, χωρίς βεβαίως να περιορίζομαι μόνο σε αυτό το είδος. Μου αρέσουν πολύ οι ιστορίες αυτού του τύπου, επομένως ίσως κάτι τέτοιο να συνέβη αυθόρμητα, κατά τη σύλληψη της ιδέας του πρώτου μου μυθιστορήματος. 

Πώς μπήκε στη ζωή σας η συγγραφή;

Από τη στιγμή που βρέθηκα στο εξωτερικό η τριβή μου με την ελληνική γλώσσα, αλλά και η χρήση της γενικότερα, ελαχιστοποιήθηκαν στο έπακρον. Αυτό μου δημιούργησε αυτόματα μία δίψα για ανάγνωση όλο και περισσότερων ελληνικών βιβλίων. Ξεκίνησα, λοιπόν, να διαβάζω μανιωδώς λογοτεχνικά βιβλία, τα οποία μετέφερα στις αποσκευές μου κάθε φορά που ταξίδευα από τη μία χώρα στην άλλη.
Η χαρά των αεροπορικών εταιρειών, καθώς σε κάθε μου ταξίδι έπρεπε να πληρώσω κάποιο υπέρβαρο.
Με το πέρασμα του χρόνου άρχισε στο πίσω μέρος του μυαλού μου να δημιουργείται η εικόνα ενός βιβλίου που έφερε το όνομά μου στο όνομα του συγγραφέα του. Αυτή η εικόνα άρχισε να ζωντανεύει αρκετά όταν πλέον είχα την πλοκή και το σκελετό του βιβλίου.
Με τη βοήθεια των εκδόσεων ΠΝΟΗ αυτή η εικόνα πήρε σάρκα και οστά και το βιβλίο μου πλέον είναι διαθέσιμο στα μεγαλύτερα βιβλιοπωλεία της χώρας.


Έχετε ξεκινήσει το επόμενο βιβλίο σας; Θα θέλατε να μας πείτε κάτι για αυτό;

Ναι. Βρίσκομαι πολύ κοντά στην ολοκλήρωση του δεύτερου βιβλίου μου και υπάρχει ήδη ο σκελετός για το τρίτο. Το ένα από τα δύο είναι στην ίδια θεματολογία και ύφος με «Τα Τρία Ημερολόγια», ενώ το άλλο όχι και τόσο. Δε θα ήθελα να χαρακτηριστώ ως ακόλουθος ενός συγκεκριμένου ύφους και για αυτό προσπαθώ να μην εγκλωβίζομαι, από συγγραφικής απόψεως, σε συγκεκριμένα μονοπάτια. Αυτό βέβαια είναι κάτι το οποίο θα το δείξει ο χρόνος και θα φανεί από μόνο του στην πορεία. Εγώ απλώς από τη μεριά μου συνεχίζω να ονειρεύομαι και ελπίζω το συγγραφικό μου ταξίδι να είναι μακρύ.

Κατά τη διάρκεια της συγγραφής ενός βιβλίου, υπάρχουν άτομα που τους δίνετε να το διαβάσουν; Δέχεστε παρεμβάσεις;

Κατά τη διάρκεια της συγγραφής, πέραν ελαχίστων εξαιρέσεων, θα έλεγα πως όχι. Με την ολοκλήρωση, όμως, της συγγραφής του βιβλίου, η απάντηση είναι πως υπάρχουν. Και θεωρώ πως επιβάλλεται να υπάρχουν. Κατά τη γνώμη μου πρέπει να υπάρχουν άτομα που θα διαβάσουν το κείμενο, πριν το τελικό έργο αποσταλεί στον εκδότη για αξιολόγηση.
Από τη φύση μου είμαι πολύ ανοιχτός στην κριτική. Ως εκ τούτου, φυσικά και δέχομαι παρεμβάσεις. Όσον αφορά το εκάστοτε έργο μου, ακούω με πολύ μεγάλη προσοχή τις απόψεις και τα σχόλια όσων το διαβάσουν. Θεωρώ πως όλο αυτό θα με ωφελήσει και θα με βοηθήσει να γίνω ακόμα καλύτερος για τη συνέχεια.


Όταν ξεκινάτε να γράφετε ξέρετε εξαρχής την πορεία της ιστορίας; Αν ναι, υπάρχει περίπτωση να αλλάξει;

Προσωπικά, με βοηθάει πολύ να ξέρω εξαρχής την πορεία της ιστορίας. Όταν ξεκινάω να γράφω, έχω ήδη ένα προσχέδιο, ένα σκελετό της ιστορίας που θα πάρει μορφή στις σελίδες του βιβλίου μου. Είναι σίγουρο πως θα υπάρξουν αλλαγές και η ιστορία από μόνη της θα με οδηγήσει σε διαφορετικά μονοπάτια, αλλά συνήθως οι παρεκκλίσεις από την αρχική πορεία είναι μικρές. Κάτι αντίστοιχο συνέβη και με «Τα Τρία Ημερολόγια».
Μετά την κυκλοφορία του πρώτου μου μυθιστορήματος ανέτρεξα στον αρχικό σκελετό του και διαπίστωσα πως υπήρξαν κάποιες αλλαγές, κυρίως στο δεύτερο μισό του βιβλίου, αλλά σε γενικές γραμμές παρέμεινα στα πλαίσια του αρχικού σκελετού, της πορείας της ιστορίας που είχα δημιουργήσει στο μυαλό μου πριν την έναρξη της συγγραφής του βιβλίου.


Ποια φράση σας αντιπροσωπεύει;

Στις δύσκολες και περίεργες ημέρες που βιώνουμε όλοι μας, προσπαθώ να έχω συνεχώς στο μυαλό μου μία φράση που με βοηθάει να αισιοδοξώ για τη συνέχεια και να μην το βάζω κάτω, ό,τι κι αν συμβαίνει. Η φράση αυτή προέρχεται από έναν μεγάλο άνθρωπο, έναν τεράστιο δημιουργό, τον Walt Disney και είναι η εξής:
You can dream it. You can do it.
(Αν μπορείς να το ονειρευτείς, μπορείς και να το πραγματοποιήσεις).
Όπως ακριβώς συνέβη, δηλαδή, και στη δική μου περίπτωση με την κυκλοφορία του πρώτου μου μυθιστορήματος.


Σας ευχαριστούμε θερμά για την όμορφη συζήτηση μας! Τι θα θέλατε να πείτε στους φίλους μας για το τέλος;

Εγώ σας ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου! Τόσο για την υπέροχη συζήτηση, όσο και για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού με έπαθλο το βιβλίο μου.
Στους μοναδικούς μας φίλους θα ήθελα να ευχηθώ ολόψυχα να απολαύσουν το βιβλίο μου και να ταξιδέψουν μέσα από τις σελίδες του σε καινούργια μονοπάτια, σε πρωτόγνωρα μέρη.
Άλλωστε, όπως έχει ήδη ειπωθεί πολλές φορές…
Όποιος διαβάζει πολλά βιβλία, ζει πολλές ζωές. Όποιος δε διαβάζει, ζει μόνο μία.
Ας ζήσουμε, λοιπόν, όσες περισσότερες μπορούμε.


Το πρώτο βιβλίο του κύριου Μεσοχωρίτη "Τα τρία ημερολόγια", κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Πνοή. 
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:
Ο Μιχάλης Ε. Μεσοχωρίτης γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του εργάστηκε ως πολιτικός μηχανικός μέχρι το τέλος του 2011. Από τότε ζει μόνιμα στο Λονδίνο. «Τα Τρία Ημερολόγια»είναι το πρώτο του μυθιστόρημα και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πνοή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου